Summa sidvisningar

onsdag 27 februari 2013

Målet är hälsa - verktyg 2 (fru)kost

För att nå en god hälsa gäller det att anamma en hälsosam livsstil. Kosten är självklart en mycket stor och mycket viktig del i det. Mängder av skräpmat som pizza, hamburgare och varm korv är ju inte särskilt nyttigt, det vet ju alla. Lika ohälsosamt är ju godis, chips och ostbågar mm. Inga tveksamheter där heller.

Nu säger jag inte att man inte kan unna sig dessa saker nån gång ibland, bara att man inte bör göra det alltför ofta. För visst är det gott, och visst vore det svårt att leva helt utan. Jag är helt emot såna restriktioner.

Nu är målet satt till en god hälsa. Jag tränar regelbundet och varierat och så kommer det där med maten. Det behöver inte vara särskilt krångligt. Det kan räcka med att göra lite bättre val i vardagen.

Jag försöker undvika bröd, inte för att det är särskilt fel med bröd för det finns många bra varianter, för att min mage mår bättre utan just bröd. Men om jag tar en bit så finns det så många bra val att göra. Man kan börja med brödet om man vill och välja ett bröd med hela korn eller välja knäckebröd t.ex. När det sen kommer till pålägg så visst kan man använda ett lättmargarin på, om man vill, men jag tar hellre en mager mjukost, gärna utan skinka/räkor/kräftor etc, eller varför inte vanlig 1% Kesella? Kesella är kvarg men smakar ganska likt vanlig färskost av Philadelphia-typ. Blanda gärna ner någon krydda i burken, peppar eller vitlök t.ex. så har du ett supergott pålägg.

Min frukost består gärna av en omelett som jag gör på bara ägg i min easydelight från Tupperware. 3 ägg, 5 minuter i micron på 360W - perfekt! Andra morgnar kokar jag ägg i äggkokaren eller tar en tallrik naturell lättyoghurt med bär eller färsk frukt i. Snabbt, smidigt och gott. Precis som en frukost ska vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar