Summa sidvisningar

fredag 8 februari 2013

Jag fyller 5 år!!

Mitt bloggande tog en ofrivillig paus som en direkt följd av sjukdom. Har varit halvt om halvt däckad de sista dagarna samtidigt som jag försökt sköta jobbet på ett någorlunda sätt. Nackdelen med att vara ensamföretagare är att inte kunna vara sjuk som andra människor. För vem sköter mitt företag om jag skulle sjukanmäla mig? Ingen. Att dessutom vara helt webb-baserad innebär ju att mina shopar är öppna dygnet runt, sju dagar i vecka, året om. Det innebär att jag kan få förfrågningar via mail på samma villkor, dvs 24/7 365 dagar om året. För att hålla balansen har jag redan från början bestämt att ha en dag i veckan som jag inte jobbar alls, söndagen. Jag kan ta en veckas semester på sommaren, resten av tiden har jag vad jag valt att kalla deltidssemester.

Hur som helst har jag varit på VC idag och kan till min lättnad konstatera att jag inte  har lunginflammation.  Jag har försökt ta det lugnt och göra endast det nödvändigaste, som att packa dagens ordrar, boka DHL och så bokföringen till kvällen. Ja och så dagens erbjudande som ska bytas ut då. Idag firar mitt företag 5 år! Så det blev såklart 5 erbjudanden idag.

Det är otroligt vad snabbt de här 5 åren har gått när jag tittar tillbaka. För 5 år sen idag registrerades mitt emballage-företag. I början fanns bara grå och blå mailingbags, idag finns även orange, röda, neongröna, turkosa, rosa.... Dessutom har sortimentet utökats med produkter som efterfrågats av kunder.

Det var inte företagare jag skulle bli men det var det jag blev. Lagom till min juristexamen 2002 slog nedskärningarna till, anställningsstopp på relevanta myndigheter. Utan erfarenhet fick jag inget jobb trots min magisterexamen. Inte ens där man fått pengar öronmärkta för att anställa dessa utan erfarenhet, gick det. Svaret blev att det fanns de som hade mer erfarenhet än mig.

Så till slut växte tanken på något eget och jag hittade den perfekta affärsidén, miljövänliga mailingbags. Jag har växt sakta och av helt egen kraft. Det är något jag är stolt över. Och att jag under juridikstudierna var helt insnöad på hur internet påverkar juridiken har jag haft god nytta av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar