Summa sidvisningar

torsdag 2 maj 2013

Äta med pinnar

Idag åt jag min lunch ute. Jag kände som den lilla kycklingen gullefjun att solen lyste och gräset lockade och hela världen var så hjärtans glad.
Så jag tog min skål med min favoritwok, ett par ätpinnar, och gick ut på trappen och åt med ansiktet stundom vänt mot den varma solen. Det blåste lite men jag hamnade bra i lä så nära marken.

Där satt jag med min wok och mina pinnar och njöt av maten. Jag tycker om att äta mat med pinnar och gör det när så passar. Är vi ute och äter wok, kinamat, sushi eller mongolisk buffé väljer jag alltid att äta med pinnar istället för att använda gaffel.

Det finns många fördelar med pinnar. Den största är att man naturligt äter saktare än med gaffel. Förr brukade jag höra till dem som åt sakta och alla fick vänta på mig. Det har förändrats genom åren mycket pga stressiga situationer. När jag äter med pinnar äter jag saktare och njuter mer av maten, det blir inte bara ett inskyfflande i munnen i rask takt. Jag känner mättnaden bättre vilket gör att jag slipper sluta övermätt och däst.

Visst är det en konst att äta med pinnar och något man måste lära sig. Jag lärde mig äta med pinnar när jag var inbjuden som filmare på ett kinesiskt bröllop. Det serveras inte mindre än 9 rätter på kinesiska bröllop och inte en kniv eller gaffel att tillgå. Bara pinnar. Mina bordsgrannar var vänliga och lärde mig tålmodigt under många skratt hur jag skulle göra. Till slut satt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar