Summa sidvisningar

tisdag 7 maj 2013

Smarta tips för mindre fett i vardagen

Att för mycket fett inte är särskilt hälsosamt det vet vi ju alla. De långsiktiga hälsoeffekterna är inte positiva.

Jag steker trots detta alltid i smör, har inte ens stekmargarin hemma. Hur går detta ihop? Jo, ett gammalt bra knep är att låta köttskivorna/kycklingfiléerna rinna av ordentligt på ett par lager hushållspapper direkt efter stekning. Då rinner det mesta av fettet av och du slipper få det i dig.

Vill du ha sås? Basera såsen på vanlig buljong istället för stekskyn. Jag brukar använda en fettfri buljong från alpnaering. Den ger väldigt mycket smak och jag brukar få positiv respons. En annan variant från samma ställe är den fettfria grönpepparsåsen som jag bara älskar och som är klar på ett kick.

Wokar gör jag såklart i olja. Rapsolja, inte olivolja då den senare inte får bli för varm för då förstörs den. Rapsoljan är lika nyttig, om inte nyttigare, än olivolja dessutom.

När jag lagar flera filéer eller köttbitar steker jag dem alltid i ugnen. Ingen passning, plats för mer och jag behöver inte tillsätta något fett alls utan låter köttets egna safter och fett sköta den saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar