Summa sidvisningar

lördag 2 mars 2013

Vilken dag!

Dagen började med tillagning av egen apelsin saft precis som min mamma alltid gjorde. När saften rinner i silduken får jag verkligen vårkänslor. Resultatet blev faktiskt perfekt om jag får säga det själv. Det är så enkelt och tusen gånger godare än köpt saft. Jag brukar passa på när det är bra pris på apelsiner, idag gjorde jag saft på 2 kg apelsiner.



Per kg apelsiner går det åt 1/2 liter vatten, 3/4 kg socker och 1 msk citronsyra. Koka en klar lag vatten och socker. Tvätta apelsinerna och riv det gula på skalet. Blanda med sockerlagen och låt den kallna. Dela apelsinerna och pressa saften ur dem. Blanda i den kalla lagen, rör ett par gånger och sila genom silduk. När saften runnit JK lärt häller du lite av saften i en kopp och rör ner citronsyra i den. Blanda ner saften i resten av den, blanda ordentligt.

Eftermiddagen och en bit av kvällen har jag sedan spenderat i Kinnarps Arena och matchen mellan HV71 och Rögle. En match HV var tvungna att vinna och vann med 3-1. Rögleklacken gjorde kanske sitt bästa men hördes inte alls. Inte konstigt med tanke på att de var 4(!) personer.



Så hem och se andra chansen, inte mycket att glädja sig åt då två fjortisdrömmar gick vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar