Summa sidvisningar

tisdag 5 mars 2013

Fräsch lunch

Det är skillnad på mat och mat, på att äta och att äta. Idag gjorde jag mig en god och nyttig lunch som jag inte åt samtidigt som jag jobbade. Det är egentligen rent förkastligt att inte ta sig tid att äta lunch i lugn och ro, men så lätt att inte göra det när man som jag jobbar hemifrån. Att stressa i sig maten är inte heller någon bra idé för då hinner kroppen inte med.

Det är ju en gammal sanning att man ska äta långsamt så att man känner när man är mätt. Att slänga i sig mat gör det alltså lättare att överäta. Mättnaden som följer på en stressad lunch och en lugn lunch är så olika. Det är också viktigt att dricka till maten vilket är lätt att glömma när man slänger i sig maten. Jag föredrar att dricka bubbelvatten till maten och älskar min Soda Streamer.

Idag gjorde jag en bakad potatis i micron. Som tillbehör blandade jag kalcium, proteiner och fibrer i form av minikeso, ägg och morötter. Toppade med några körsbärstomater eftersom de ju är så goda.
Som efterätt tog jag en apelsin eftersom det också är en gammal sanning att lite frukt efter maten hjälper dig att ta vara på näringsämnena i maten - och så är det ju gott och nyttigt dessutom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar