Summa sidvisningar

onsdag 6 mars 2013

Har man ägg har man frukost

Älsklingen sjuk och jag hänger i för två. Hann inte handla igår och nu på morgonen gapar kylskåpet ganska tomt. Ingen yoghurt, ingen frukt, ingen keso ens. Men! Ett stort men! Jag har ägg. Och har man ägg har man frukost.

Ägg är näringsrikt, ägg mättar, ägg är lätt att variera och ägg är gott. Ibland kokar jag en omgång ägg (7 st) och äter 2-3 st till frukost medan de övriga sätts in i kylen och kan blandas med t.ex keso eller vara en del av tillbehören till en bakad potatis. Att röra ner ett par ägg i nykokt pasta är inte heller fel.

Idag tog jag fram min älskade tupperdelight och gjorde snabbt en omelett i micron. Med tupperdelighten behöver man inte ens använda fett. Bara rör ihop 3 ägg med en gnutta vatten, häll i och in i micron. 360W, 5 minuter. Idag lyxade jag till det och hade i en hel burk champinjoner också.
Älsklingen sover ännu men när han vaknar finns nykokta ägg som han kan ha på smörgås.

(Och självklart använder jag bara svenska ägg.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar